vrijdag 2 maart 2012

Jezus geeft rust


Hoewel zowel mijn lief als ik geen religieuze achtergrond hebben, wordt er bij ons thuis best vaak over geloof gepraat. We proberen onze kinderen met open blik naar de wereld en de mensen om hen heen te laten kijken. Daarom leggen we veel uit op het eigen niveau van het kind. Alles passeert de revue: de Islam, Boeddhisme, Hindoeïsme, Jodendom en natuurlijk ook Christendom. Leander is echt een man van de wetenschap en vindt het concept van iets geloven wat nog nooit bewezen is moeilijk te bevatten. Vooralsnog is hij een agnost. Eentje met heel veel vragen. Die wij dan ook zo goed mogelijk trachten te beantwoorden. Toen we gisteren in de auto zaten reden we langs een kerk waarop met grote letters stond: “Jezus geeft rust”. Leander las het hardop en herhaalde de zin een paar keer zachtjes voor zichzelf. “Mama, wat bedoelen ze met Jezus geeft rust?”. Wat een levensvraag, ik zette mijn meest filosofische beentje voor en zei: “nou, als mensen zich niet helemaal gelukkig voelen en iets missen in hun leven, dan zoeken ze vaak naar iets wat ze wel blij maakt, waar ze zich rustiger door voelen. En voor christelijke mensen is dat vaak dat ze in Jezus geloven”. Leander, die overigens een schoolvoorbeeld van een adhd-er is, keek heel bedenkelijk. “Mama, ik denk dat als ik christelijk was, ik anders nog wel heel druk zou zijn hoor”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten